Неділя, 13.07.2025, 00:52 | Головна | Реєстрація | Вхід |
|
Каталог файлів
ПРОБЛЕМА ВИВЧЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ СТЕРЕОМЕТРІЇ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
| 20.02.2010, 23:12 |
УДК Фірсова О. А ПРОБЛЕМА ВИВЧЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ СТЕРЕОМЕТРІЇ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ Саме в шкільному віці надзвичайно актуальним стає питання розвитку творчого мислення дітей. Адже цей вік - це початок шляху дітей у доросле життя, яке з року в рік посилює вимоги до рівня розвитку мислення людини, до здатності до творчих звершень, до конструювання чогось нового, цікавого, незвичайного. І чим вищий рівень розвитку суспільства, його культури та технологій, тим більше загострюються проблеми, пов'язані з вимогами до рівня творчості його громадян, тим вище цінується здатність творчо мислити та створювати інтелектуальні та матеріальні цінності. Відповідно цьому школа отримує соціальне замовлення на виховання здатних творчо мислити осіб, на розкриття талантів яких і має бути спрямоване навчання математики. Одним із вагомих компонентів творчих здібностей учнів є рівень сформованості просторової уяви, яка виступає формою відображення навколишнього світу. Вільне оперування просторовими образами є тим фундаментальним вмінням, яке об’єднує різні види навчальної та трудової діяльності. Структура і специфіка шкільного курсу математики відкривають широкі можливості для розвитку творчих здібностей учнів, формування прийомів розумової діяльності, інтелекту. Вивчення геометрії нерозривно пов’язане з розвитком інтуїції, логічного, образного мислення, з формуванням у школярів конструктивно – геометричних навичок і умінь. Вільне оперування просторовими образами є тим фундаментальним вмінням, яке об’єднує різні види навчальної та трудової діяльності. Воно розгляда¬ється як одна з професійно спрямованих важливих якостей. Тому невипадково трудова підготовка учнів на різних етапах навчання в його різних формах (загальноосвітня школа, профтехучилища, вищий навчальний заклад і т. д. ) має в якості основного завдання поряд з формуванням в учнів професійних навичок і вмінь, розвиток у них просто¬рового мислення. Останнє є суттєвим компонентом у підготовці до практич¬ної діяльності за багатьма спеціальностями (інженера, архітектора, будівника, оператора і т. д.). Як відомо, найбільш повно в шкільному курсі просторові властивості і відношення досліджуються в математиці, та формування просторової уяви учнів основної школи є однією з найбільш важливих і складних психолого–педагогічних проблем, вирішення якої тісно пов’язане з подальшим удоскона-ленням усього навчально–виховного процесу. Оскільки загальна середня освіта в Україні є обов’язковою і її можна здобувати у різних типах навчальних закладів освіти, то частина учнів після 9¬¬¬-го класу продовжує навчання в загальноосвітній школі, інші всту¬пають до різних коледжів, технікумів, училищ. Для більшості з тих, хто не про¬дов¬жує далі навчан¬ня в середній школі, стереометрія викладається в меншо¬му обсязі, тому для них залишаються майже незнайомими властивості просторових фігур, хоча саме вони є необхідними людині в повсякденному житті. Учні про-фесійних навчально–виховних закладів останні роки зазнавали труднощі при вив¬ченні спеціальних дисциплін та під час виробничої практики, тому що згідно з програмою в 7 – 9кл. вони вивчали планіметрію (див. підручник О. В. Погорєлова [3] ). Зараз в 9-му класі з’явився невеличкий розділ „Початкові відомості стереометрії”, але, на наш погляд, цього не до¬сить для формування відповідного рівня просторової уяви, тоді як „стерео¬метричні знання та вміння” достатньо повно формуються лише в старшій школі. Можна ска¬зати, що на даний час учні вивчають два майже чітко розмежовані система¬тичні курси: планіметрію (7 – 9 кл.) та стереометрію (10 – 11 кл.). Яким чином можна в цих умовах вирішити завдання просторового мислення? Рівень сформованості просторових уяв¬лень, просторового бачення, просторового мислення залежить від: • своєчасного використання пізнавальних можливостей та вміння забезпечити позитивні емоції, інтерес до вивчення математики; • індивідуальних особливостей учня; • раніше сформованих просторових уявлень в учнів 1 – 5 класів; • наочності та практичних робіт, що використовуються; • методичної майстерності вчителя, вміння його сформувати від-повідне уявлення в учнів. Формування просторових уявлень учнів на уроці від¬бу¬вається під керівництвом учителя – на першому етапі учням дається орієн¬тована основа на утворення нових понять і уявлень. Далі, спираючись на неї, виконується сама дія у зовнішньому плані із самими предметами або замінниками (моделями геометричних фігур, просторових тіл). На другому етапі відбувається узагальнення та закріплення утворених понять та уявлень – учні „висловлюють” сформовані просторові уявлення словесно (усно і письмово), графічно, у вигляді символів, виготовлення моделей тощо. Такий процес утворення геометричних уявлень сприяє формуванню нових усвідомлених понять, розвитку математичної мови, просторової уяви, логічного та теоретичного мислення. Робота з розвитку просторової уяви полягає в безпосередньому розгляді геометричних фігур (розвиток окоміру, спостережливості, зорової пам’яті), вільному виконанні побудови і читанні малюн¬ків, у цілеспрямованому формуванні вмінь розв’язувати задачі подумки. Важливою скла¬довою цих дій є з’ясування взаємного розташування елементів просторової фігури. Систематична робота з розвитку просторової уяви забезпечить якісне сприйняття та оволодіння уч¬нями курсом стереометрії у старших класах. Для полегшення зорового сприйняття учнів при вивченні стереометричного матеріалу доцільним є використання нових технологій, зокрема – інформаційних, що цілком природно і методично обґрунтовано включаються в супроводження навчально-виховного процесу. Найпомітніший вплив спричиняє використання програмних засобів навчання на вивчення тих розділів шкільної програми, навчальний матеріал з яких найважче дається учням через його абстрактність, при вивченні яких складно проявити творче мислення, непросто робити висновки, висувати гіпотези, передбачувати наслідки. Вирішення проблеми розвитку просторової уяви можливо лише при реорганізації навчального процесу в школі, що є довготривалим та досить складним процесом. Тому й постає проблема підготовки студента – майбутнього фахівця, молодого спеціаліста до викладання елементів стереометрії в основній школі. Використана література. 1. Волчаста М. М. Наступність у вивченні геометричного матеріалу в початковій та основній школі // Математика. – 2002. – №34(190). – С.6-9. 2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти // Математика в школі. – 2004. – №2. – С.2-5. 3. Погорєлов О. В. Геометрія: Підр. для 7-9 кл. сер. шк.¬¬¬¬¬¬-К.: Освіта, 1994 - 224 с. 4. Салтановська Н. Характеристика рівня сформованості геометричних уявлень учнів 6-го класу // Математика в школі. – 2005. – №6. – С.22-26. 5. Чашечникова О. С. Формування просторової уяви учнів старшої школи / Педагогіка і психологія. – К.: Педагогічна думка – 3’96. – 256с.
|
Категорія: Допомога вчителю | Додав: Feja
|
Переглядів: 1329 | Завантажень: 0
| Рейтинг: 0.0/0 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|
 |  |